Moeilijke keuzes zijn kansen

Moeilijke keuzes, vragen waar je mee worstelt. Blijf ik in dit werk verder gaan of moet het roer om? Wat doe ik na mijn Bachelor? Blijf ik bij deze partner of zijn we beter af zonder elkaar? Bij moeilijke keuzes is de afweging niet duidelijk. Voorbeeld: Ga ik met de tram en ben ik lang onderweg of … Meer lezen

Aanspreken is vervelend. Doe dus maar niet.

Een vervolg op twee eerdere blogs over feedback. Feedback is geen cadeautje en feedback keert je binnenstebuiten. Nu over een specifieke vorm van feedback: aanspreken. Twee soorten: Als leidinggevende of collega je medewerkers aanspreken. Dat is bedoeld om het het resultaat van de gezamenlijke inspanning te verbeteren.  Of je medemens aanspreken op gedrag dat van de norm afwijkt om … Meer lezen

Standpunten zijn vaak ridicuul

‘Het rapport van de VN over racisme in Nederland is ridicuul’. ‘Als je je uitspreekt tegen een actie van de staat Israel, ben je een antisemiet’. ‘Als je rond Sinterklaas iets organiseert met zwarte piet ben je een racist.’ In de afgelopen week vond ik deze oordelen over standpunten in één krant. Zoek zelf maar en je … Meer lezen

Het gaat om het streepje tussen de twee getallen

Wat moet er op je grafsteen staan? Een vraag die wel eens gesteld is in loopbaancoaching. Ook wel: wat wil je dat ze over je zeggen na je pensioen? Leuke vragen die bedoeld zijn om te bedenken wat je nu eigenlijk echt belangrijk vindt. Wat staat er eigenlijk op een grafsteen? Een paar elementen die … Meer lezen

Empathie, waarom eigenlijk?

Vorige week schreef ik over empathie. Maar waarom is empathie nou eigenlijk belangrijk? Voor het werk bij een telefonische hulplijn is het logisch. maar hoe zit dat bij andere functies, bijvoorbeeld in management? Empathie wordt wel eens afgedaan als zachte flauwekul. En inderdaad, empathie is een zachte vaardigheid. Als je vaardigheden als rekenen, beoordelen, plannen, … Meer lezen

Met een oordeel kan ik mijn empathie uitschakelen

Al een jaar werk ik een dagdeel (of een nachtdeel) per week bij de Hulplijn Amsterdam. We luisteren naar mensen met allerlei problemen variërend van kleine ergernis tot zelfmoordwens. Depressie, rouw, ziekte, werkeloosheid en angst om maar eens een paar onderwerpen te noemen. De belangrijkste gemeenschappelijke factor in al die gesprekken is eenzaamheid. Denk je … Meer lezen

Vertrouwen, hoe doe je dat?

‘Zou je met mensen willen werken die je niet vertrouwt?’ Die vraag hoorde ik ooit een collega stellen aan een directeur. Die antwoordde dat hij dat natuurlijk niet wilde. De volgende vraag was waarom hij dat dan toch deed. Hoezo? De directeur was nogal een controlerend type, altijd bezig met spreadsheets en altijd verklaringen vragen waarom … Meer lezen