Dit is coach Jan Frits: Eerst ongeveer tien jaar in de techniek van het gasbedrijf en daarna tien als consultant in proces en organisatie.
Die combinatie heeft me veel opgeleverd. Ik leerde naast technische vaardigheden ook analyseren, onderhandelen en plannen. In een door strenge overheidsbureaucratie gereguleerde omgeving toch projecten uitvoeren. Tegenstrijdige belangen bij elkaar te brengen, klanten tevreden stellen door ze te helpen ontdekken wat het belang achter hun vraag is. Ik leerde luisteren naar belangen van management en medewerkers en kon ze helpen de wederzijdse belangen te begrijpen.
Ik heb veel ervaring opgedaan met het in beweging krijgen van mensen en organisaties. Waarbij ik ontdekte dat het gaat om waarde en waarden. Waarde creëren voor klanten, maatschappij, medewerkers, management en aandeelhouders. Gebaseerd op waarden van mens en organisatie. Ik leerde zakelijk te zijn omdat alles wat je doet in een organisatie moet bijdragen aan de doelen. En ik leerde zacht te zijn omdat je geen doelen bereikt als je mensen niet meeneemt.
Gaandeweg ontdekte ik dat ik dat deed op basis van mijn talent om te luisteren en me in te leven. Dat mensen zich bij mij veilig voelen om te zeggen wat ze denken, voelen en willen. Ik kan je daardoor begeleiden in jouw proces. Dat begeleiden, dat ik vroeger onbewust deed en waarvan ik nu mijn vak heb gemaakt, is wat me echt gelukkig maakt. Daarom ben ik coach geworden.
Voor de techniek heb ik Hogere Gastechniek gestudeerd, voor proces en organisatie Bedrijfskunde en in 2015 heb ik de opleiding tot Master Coach bij het Coach College de Baak afgerond.
Als coach ben je nooit klaar met leren.
Ik reis graag met mijn vriendin, heb de Kilimanjaro beklommen met mijn beste vriend, loop graag hard en ben gek op koken en eten.