Spreken of luisteren of spreken en luisteren?

Als je spreekt, herhaal je alleen wat je al weet. maar als je luistert, kun je iets nieuws leren. Een uitspraak van de Dalai Lama. De uitspraak klopt helemaal als je kijkt naar veel conversaties. Uitwisselingen van standpunten waarbij wat de ander zegt alleen maar een haakje is naar wat je zelf wilt zeggen. Waarbij je dus vooral bezig bent met wat je gaat zeggen en je, als je de ander laat uitpraten, alleen maar wacht tot je aan de beurt bent. Zo gaan veel gesprekken en dat is zonde van de tijd.
Vermaning voor coaches: Dit geldt ook voor coaches. Als je bezig bent de volgende vraag te bedenken, of een andere briljante interventie, ben je niet aan het luisteren.

Oké. Dat is dus een kwestie van opletten. Opletten dat je echt luistert om de ander te begrijpen. Als je wel eens een communicatietraining hebt gedaan ken je vast wel allerlei ezelsbruggetjes: Anna, Oen, Nivea, Oma, LSD, noem naar op. Leuk, maar het gaat om de intentie. De ander echt willen begrijpen.

Maar dan een andere invalshoek. Soms begrijp je ineens iets als je het uitlegt. Soms kom je ineens tot een nieuw inzicht als je iets zegt. Daar gaat coaching ook een beetje over. Als coaches laten we iemand op verhaal komen, op andere gedachten. Maar dan wel het verhaal en de gedachten die er al waren, maar waarvan je je niet bewust was. Dat nieuwe dat je kunt leren is misschien alleen maar nieuw in je bewustzijn. In je onderbewuste was het iets dat je allang wist. En daar komt dan een ander advies uit voort dan echt luisteren naar een ander: probeer ook eens echt te luisteren naar je zelf.

when you talk you are only repeating what you already know

 

Reageer op https://www.facebook.com/coaching.bij.janfrits of hier op deze site.

Als je dit wil delen, kun je de knoppen onderaan de pagina gebruiken.

Wil je een abonnement op mijn blog, vul dan je naam en e-mailadres in